پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119150
روستاي سرسبز و جنگلي ده چشمه
تاریخ انتشار : 1393/07/15 13:27:14
نمایش : 2861
روستايي سرسبز و جنگلي که به دليل طبيعت زيبا و بکر و وجود کتيبه هاي ارزشمند تاريخي ، در فهرست آثار تاريخي ايران قرار گرفته است . اين روستا 5 شهيد را تقديم انقلاب اسلامي کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار،  مکاني ديدني در شهرستان فارسان روستاي ده چشمه در استان چهارمحال و بختياري است. سنگ نوشته تاريخ مشروطه واقع در روستاي ده چشمه به دستور سردار اسعد بختياري حک گرديد. کتيبه‌هاي پيرغار بر روي تخته سنگي در کوهپايه‌اي از رشته کوه زاگرس قرار دارد و متن آن، خلاصه‌اي از واقعه مشروطيت را بيان مي‌کند و همچنين تاثير سرداران و قهرمانان بختياري در اين واقعه ملي را شرح مي‌دهد.

از ديگر جاذبه‌هاي ديدني منطقه پيرغار، آبشار زيباي پيرغار است که يکي از زيباترين آبشارهاي فصلي ايران و استان چهارمحال بختياري است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌هاي اين استان نسبت به استان‌هاي ديگر مدت زمان بيشتري جاري مي‌باشد و اين آبشار در محيط طبيعي شگفت انگيزي واقع شده است که آبشار نامش را از غاري آهکي و ناشناخته مي‌گيرد که داراي اهميت تاريخي مي‌باشد و آبي که از آبشار پيرغارسرازير مي‌شود کشتزارهاي روستاي ده چشمه را نيز سيراب مي‌نمايد. از مسيرهاي ايجاد شده در کوه مي‌توان با يک کوه پيمايي متوسط خود را به بالاترين نقطه آبشار و در ادامه مسير با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسيد. روستاي ده چشمه روستايي سرسبز و جنگلي که به دليل طبيعت زيبا و بکر و وجود کتيبه‌هاي ارزشمند تاريخي، در فهرست آثار تاريخي ايران قرار گرفته است اين روستا در فصل‌هاي بهار و تابستان، روزانه پذيراي صدها گردشگر علاقه مند است. روستاي ده چشمه، از توابع ولسوالي فارسان واقع در استان چهارمحال و بختياري است. اين روستا با ارتفاع 2000 متر از سطح دريا، در جنوب غربي فارسان قرار دارد و از غرب و جنوب به کوه لاخرسان محدود مي‌شود. روستاي ده چشمه، داراي اقليمي خشک و معتدل است. در بهار و تابستان، آب و هواي آن ملايم و مطبوع است و زمستان‌هاي آن، سرد و خشک است. مردم روستاي ده چشمه با گويش بختياري سخن مي‌گويند.

روستاي ده چشمه

اقتصاد روستاي ده چشمه بر فعاليت‌هاي زراعي، باغداري و مالداري استوار شده است. گندم، جو، يونجه و شبدر از مهمترين محصولات زراعي و هلو و سيب درختي، انگور، بادام و چارمغز (گردو) از مهمترين محصولات باغي روستاي ده چشمه به شمار مي‌روند. فرآورده‌هاي لبني نظير شير، ماست، مسکه يا کره محلي، روغن حيواني و دوغ روستاي ده چشمه نيز از شهرت خاصي برخوردار است. گروهي از مردم اين روستا به فعاليت‌هاي خدماتي، و پرورش زنبور عسل اشتغال دارند. بافت انواع قالي و قاليچه نيز ازجمله فعاليتهاي زنان به شمار مي‌رود که درکنار فعاليت‌هاي زراعي و دامي به توليد و بافت آن اشتغال دارند. مهمترين سوغات روستاي ده چشمه، عسل، فرآورده‌هاي لبني، خشکبار و ميوه جات و ماهي قزل آلاي پرورشي است. طبيعت زيبا، باغات سرسبز و انبوه و وجود گردشگاه مصفاي پيرغار با کتيبه‌هاي حک شده بر کوه آن، قلعه خان و شيرسنگي موجود در روستا، ده چشمه را به يکي از جذاب ترين روستاهاي ولايت چهارمحال و بختياري تبديل کرده است.

گردشگاه پيرغار در جنوب روستاي ده چشمه و در ارتفاعات اطراف روستا واقع شده است. چندين چشمه جوشان از اين غار آهکي سرازير مي‌شود. بر روي قسمتي از کوه، سه سنگ نبشته به زبان فارسي کنده کاري شده که در آن لشکرکشي سردار اسعد بختياري به تهران و نقش طوايف بختياري در انقلاب مشروطه، شرح داده شده است. درمجموع گردشگاه " پيرغار " با چشمه پر آب، آبشار زيبا و درختان سرسبز در فصول مختلف سال بالاخص بهار و تابستان، گردشگران و طبيعت دوستان بسياري را به خود جلب مي‌کند.
 
شهرستان فارسان در دوران دفاع مقدس 270 شهيد به ارزش هاي اسلامي و انقلابي تقديم کرده است.

روستاي ده چشمه نيز 5 شهيد در دفاع مقدس تقديم انقلاب کرده است.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html